AZ ÜZEMANYAGOKRÓL

Diesel


Szabványszám: MSZ EN 590:2009, illetve a mindenkori szabvány szerint

Vámtarifaszám: 2710 19 41


Kéntartalom:

Az Európai Únió szabványozásának megfelelően és a Magyar Szabvány előírásait betartva társaságunk kizárólag ólommentes gázolajat forgalmaz.


Általános jellemzők

A DIESEL olyan folyékony szénhidrogén-keverékek, amelyek előállítása az olaj 150 és 370 °C közötti hőmérsékleten végzett lepárlásával és hidrogénezéses finomítással történik. A Diesel – tulajdonságainak javítása céljából – különféle adalékanyagokat, pl. nyomóreagenseket, tisztítószereket, kenőanyagokat és korrózió gátló szereket tartalmazhatnak.


Felhasználás

A dieselt a kompressziógyújtású motorok és a gázturbinák bizonyos típusainak üzemanyagaként használjuk fel.


Tárolás és szállítás:

A diesel szállítása közúti és vasúti tartálykocsikban, tankhajókban, illetve csővezetéken történik. A tárolása, szállítása és mozgatása során be kell tartani a vonatkozó jogszabályi előírásokat.

Jelölés
  • Osztály:
  • Csomagolási csoport:
  • Veszélyt jelző (Kemler) szám:
  • UN szám:
  • Veszélyességi bárca:
  • 3
  • II
  • 30
  • 1202
  • Nr.3
Alapvető biztonsági információk

A diesel a C osztály III. fokozatba sorolt, áttetsző, sárgás színű gyúlékony folyadék, amely gyulladáspontja 55 °C felett van.

Diesel

Všeobecná charakteristika:

Motorové nafty sú zmesi kvapalných uhľovodíkov získavané z ropy destiláciou a hydrogenačnou rafináciou s bodom varu v rozmedzí 150 až 370 °C. Môžu obsahovať aditíva na zlepšenie úžitkových vlastností, ako sú depresanty, detergenty, mazivostné prísady a inhibítory korózie.


Základné kvalitatívne parametre

SN EN 590:2001


a) bežná klíma
Znak akosti
  • Expedícia
  • Filtrovateľnosť (CFPP) - °C, max.
  • Cloud Point (CP) - °C, max.
  • Hustota pri 15°C - kg.m-3
  • Cetánové číslo, min.
  • Cetánový index, min.
  • Destilačná skúška
  • do 250°C predestiluje - % obj., max.
  • do 350°C predestiluje - % obj., min.
  • 95% (V/V) predestiluje pri °C, min.
  • Kin. viskozita pri 40°C - mm2.s-1, min.
  • Bod vzplanutia PM - °C, min.
  • Obsah síry - mg.kg-1, max.
  • Obsah vody - mg.kg-1, max.
  • Celkový obsah nečistôt - mg.kg-1, max.
  • Obsah popola - % hm., max.
  • Oxidačná stabilita - g.cm-3, max.
  • Mazivosť HFRR (wsd) 1,4/60°C) - µm
Trieda B
  • 15.4. - 30.9.
  • 0
  • -
  • 820 - 845
  • 51
  • 46
  • 65
  • 85
  • 360
  • 2 - 4,5
  • nad 55
  • 50
  • 200
  • 24
  • 0,01
  • 25
  • 460
Trieda D
  • 1.10. - 15.11.
  • 1.3. - 14.4.
  • -10
  • -
  • 820 - 845
  • 51
  • 46
  • 65
  • 85
  • 360
  • 2 - 4,5
  • nad 55
  • 50
  • 200
  • 24
  • 0,01
  • 25
  • 460
Trieda F
  • 16.11. - 28.02.
  • -20
  • -8
  • 820 - 845
  • 51
  • 46
  • 65
  • 85
  • 360
  • 2 - 4,5
  • nad 55
  • 50
  • 200
  • 24
  • 0,01
  • 25
  • 460
b) arktická klíma
Znak akosti
  • Hustota pri 15°C - kg.m-3
  • Cetánové číslo, min.
  • Cetánový index, min.
  • Filtrovateľnosť - °C, max.
  • TVP - °C, max.
  • Destilačná skúška
  • do 180°C predestiluje - % obj., max.
  • do 340°C predestiluje - % obj., min.
  • Kin. viskozita pri 40°C - mm2.s-1, min.
  • Bod vzplanutia PM - °C, min.
  • Obsah síry - mg.kg-1, max.
  • Obsah vody - mg.kg-1, max.
  • Celkový obsah nečistôt - mg.kg-1, max.
  • Obsah popola - % hm., max.
  • Oxidačná stabilita - g.cm-3, max.
  • Mazivosť HFRR (wsd) 1,4/60°C) - µm
Trieda 2
  • 800 - 840
  • 48
  • 46
  • -32
  • -22
  • 10
  • 95
  • 1,5 - 4
  • nad 55
  • 350
  • 200
  • 24
  • 0,01
  • 25
  • 460

Použitie

Motorové nafty sa používajú ako palivá pre vznetové motory alebo tiež ako palivo pre niektoré typy plynových turbín.


Balenie, skladovanie, doprava

Motorové nafty sa dodávajú v železničných a cestných nádržkových vozňoch, prípadne produktovodom. Pri skladovaní, doprave a manipulácii s motorovou naftou sa musia dodržiavať príslušné právne predpisy.

Dopravné značenie
  • RID/ADR:
  • UN:
  • Kemler:
  • 3/31c
  • 1202
  • 30
Základné bezpečnostné údaje

Motorové nafty sú číre žltkasté až žlté horľavé kvapaliny III. triedy nebezpečnosti s bodom vzplanutia nad 55 °C. Pre bežnú klímu (triedy B, D, F).